Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6 Är isolationsövningar eller flerledsövningar bäst för att stärka en skadad rotato | AST Sports Science
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6

Är isolationsövningar eller flerledsövningar bäst för att stärka en skadad rotator-cuff-muskel i axeln?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2016-08-19

Kategori: Frågor/Svar

Traditionellt sätt rekommenderar fysterapeuter isolationsrörelser för att förebygga eller rehabilitera skadade rotator-cuff-muskler. Nu visar resultaten i en ny studie att flerledsövningar tycks vara lika bra på att stärka dessa muskler och även på att förebygga en försämring av den funktionella styrkan—en viktig detalj som man inte får när man gör isoleringsövningar.

Studien jämförde effekterna av isolations- och flerledsövningar vad gäller styrkan i rotator-cuff. Trettionio män deltog under 6 veckor. Efter at ha testat rotationsstyrkan, så delades de in i tre olika grupper. Isolationsgruppen gjorde hantelrotationsövningar. Den andra gruppen gjorde flerledsövningar, såsom chins, omvända chins och armhävningar. En kontrollgrupp fanns med som inte gjorde några övningar alls.

Båda experimentgrupperna fick en förbättring av styrkan i rotator-cuff. Gruppen som gjorde "basövningar" fick en bättre ökning av styrkan i varje arm.

Upphovsmännen till studien rekommenderar inte utbyte av isoleringsövningar mot basövningar för att stärka en skadad rotator-cuff-muskel. Istället rekommenderar de en kombination av båda teknikerna, och jag håller med dem. Rehabilitering borde börja med isolatonsövningar för att bättre stimulera svaga rotator-cuff-muskler. När grundstyrkan är återställd, bör man byta till övningar som mer liknar basövningar och aktiverar flera leder. Det ger en bättre samverkande rekrytering av dessa muskelfibrer och på så sätt förbättras den funktionella styrkan. Som vanligt ska man alltid gradvis öka vikten för att snabba på återhämtningsprocessen.

Tillbaka