Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6 Vad anser du om testet som kallas NFL-225? Det finns tydligen studier som visar att det är ett br | AST Sports Science
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6

Vad anser du om testet som kallas NFL-225? Det finns tydligen studier som visar att det är ett bra test för nybörjare.


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2016-07-26

Kategori: Frågor/Svar

Jag rekommenderar alltid styrkeatleter att göra ett repetitionsmax (1RM) för att få en verklig uppfattning om sin styrka. Om det av någon anledning inte går att göra 1RM, finns det en studie som visat att “NFL-225 Test” är en ganska bra metod för att förutspå nybörjarens maximala styrka i bänkpressen. Tester uppskattar maxlyftet i bänkpress med antalet repetitioner en person kan bänkpressa 101 kg (med vanlig Olympisk skivstång). Den siffran beräknas sedan med en formel av Jerry Mayhew och man får på detta sätt ett uppskattat 1RM för bänkpressen.

Så här beräknar du din maxstyrka i bänken med denna metod. Ditt 1RM är lika med 226,7+(7,1 x antalet repetitioner som kan göras med 101 kg). Således om en idrottare kan göra 10 repetitioner med 101 kg, är hans eller hennes uppskattade 1 repetitionsmax ungefär 133 kg.

Tänk bara på att forskarna som gav “tummen upp” för denna metod också varnar för att tillförlitligheten minskar om idrottaren kan göra många repetitioner. Om en idrottare kan pumpa 20 reps med 101 kg, är det inte lika tillförlitligt som för en som bara kan köra 10 reps med 101 kg. Testet är också specifikt för bänkpressen och man kan inte flytta över det och testa andra basövningar.

Referens: Journal of Sports Medicine, 42: 2002

Tillbaka