Pusslet


Av Dana Bushell

2014-08-01

Kategori: Artiklar

Back Biceps


Att bygga kroppen och pussla ihop en världsklassfysik  kan jämföras med att sätta ihop ett pussel. Att försöka passa ihop storlek, symmetri, balans och proportion samtidigt är verkligen en utmaning för att inte överdriva och vad som gör det extra svårt är när en pusselbit saknas. Men om du har alla pusselbitar framför dig och klarar av att pussla ihop det så är slutrestualtet något som kan beundras av många. För att försäkra dig om att din fysik är fulländad från topp till tå och ingenting är glömt, finns det några områden du kan behöva lägga mer uppmärksamhet till. Det är ofta små saker som man glömmer bort. De är hur som helst viktiga och när man utvecklar dem fullt ut så syns mer detaljer, bättre symmetri och slutfinish vilket gör att du skiljer dig från mängden.

Problemområde #1: Bakre deltoideus

Bakre deltoideus är en relativt liten muskelgrupp jämfört med hela deltamuskeln. På grund av det så har den en plats i baksätet och har relativt sett mindre betydelse på grund av dess position på kroppen. Det är inte ofta man verkligen kan se dina bakre deltamuskler så man lägger inte märke till dem så mycket. Det är de andra två delarna som syns framifrån och från sidan och det är de som verkligen fyller ut axelområdet så man får en rund look, men svaga bakre muskler på axlarna gör att axeln ser mindre rund ut och i vissa positioner ser det ut som om axeln har pyspunka.

Lösning: Se till att du prioriterar träning av bakre axlar och börja med dem det första du gör på träningspasset.  Kör riktigt tunga framåtböjda hantellyft åt sidan, omvänd pec-deck eller kabeldrag. Ett annat knep du kan testa med är att köra dem två gånger per vecka, en tillsammans med din vanliga axelträning och sedan en dag på ryggträningen då de även där får stimulans redan av roddövningar.

Problemområde #2: Biceps brachialis

Höga toppiga biceps är nästan på allas önskelista. Tyvärr så styr dina gener formen på biceps, men det är tiden och kraften du lägger ner som bestämmer hur mycket av din genetiska potential du kan uppnå med muskeln. Många satsar på att få så bra peak på biceps som möjligt, och då är det bredden på bicepsmuskeln som får ta stryk istället. En tjock, tung överarm kommer ifrån full utveckling av en muskel man hittar på sidan av biceps känd som biceps brachialis. Den muskeln kommer hjälpa illusionen av en massiv överarm även om den är liten jämfört med biceps brachaii.

Lösning: Inkludera direkt träning av biceps brachialis på bicepspasset genom att köra vanliga hammercurls plus krysshammercurls (cross body hammer curls). Genom att hålla handleden låst och inte tillåta att den vrids, kan du direkt stimulera den här muskeln och fördelen är att du får underarmsträning på köpet. Se till att köra supertungt med dessa rörelser eftersom det kan vara en trög muskel, men när du väl träffar rätt så förbered dig på gudomlig armtillväxt.

Problemområdet #3: Erector Spinae

Lats breda som en ladugårdsdörr är högst på listan för alla kroppsbyggare när det gäller rygg. Ingenting ser lika bra ut som att ha vingar som man nästan kan flyga iväg med. Stora lats är något i hästväg och när man vet hur svårt det är att samla på sig en hel del ryggmassa så lämnar det en imponerande avundsjuka på många. Nu när det är sagt, så har ryggen många detaljer som tar tid och precision att träna fram. Ett sådant område är erector spinae. Dessa små muskler gör att du får julgransträdet när du är riktigt rippad och drar armarna bakåt och spänner hela ryggen.

Lösning: Fortsätt köra tunga marklyft och rodd, men börja även med hypersträck i träningen. Börja med att reppa på kroppsvikten och lägg sedan till vikt antingen genom hålla i viktplatta eller använd kedjor på nacken och vikt. Resultaten kommer bara synas om du är i riktigt bra form, men kommer då göra stor skillnad.

Problemområde #4: Rectus femoris

Dina quadriceps måste vara väl utvecklade om du ska ha någon framgång. Lår som buktar ut från sidan ungefär som de försöker springa iväg och tårdroppar som hänger över knät ser otroligt bra ut. Nu finns det två andra muskelgrupper som dina lår består av och som ofta är svåra att utveckla på grund av där de sitter och det är rectus femoris. Den sitter i mitten av låret och den får liten stimulans på övningar såsom knäböj och benpress, men lateralis och medialis gör det mesta jobbet. Om muskeln blir underutvecklad så slutar det med att du har ett brett lår med liten till ingen separation i mitten.

Lösning: När du kör bensträck antingen som första eller sista övning på bendagen eller i mitten för den delen, utför övningen genom att peka tårna framåt så mycket du kan. När benet är rakt och du dorsalflexarfoten så kommer du automatiskt koppla in muskeln och skapa en länk mellan hjärnan och muskeln. Håll foten i den positionen under hela rörelsen så kommer du kunna stimulera tillräckligt för att få tillväxt inom det området.

Problemområdet #5: Tibialis anterior

Vader verkar vara ett problemområde för alla som inte är genetiskt lyckligt lottade med låg infästning, tjocka och breda vader. Av den anledningen så görs ändlösa antal repetitioner världen över för att göra vaderna bättre. Stående vadpressar och sittande pressar verkar vara basen för att göra nedre benen bättre, men det finns en muskel fram på det nedre benet som mycket sällan får någon uppmärksamhet; och det är tibialis anterior (främre skenbensmuskeln). Den sitter på framsidan av smalbenet och när du utvecklar den här muskeln så kan det hjälpa dig att få diamantliknande vader framifrån sett. Detta är bra att utveckla då det verkligen fulländar looken från alla håll och visar hur ambitiös du är med att fullända din fysik in i minsta detalj.

Lösning: Börja med tålyftningar på benpressen för att träffa den här muskeln eller om du har tur att ha en tåresningsmaskin på gymmet börja använd den istället för att titta på den varje gång och undra vad den är till för.

När du pusslat ihop allting så blir det mycket enklare att lyckas. Allt du behöver göra är att vara noggrann, se till att varje pusselbit faller på plats där den ska vara och vara tålmodig. Bygga kroppen skiljer sig inte från något annat och det är de små detaljerna på fysiken som verkligen gör att man skiljer sig från mängden. Den sista pusselbiten är att använda produkter som hjälper dig på traven såsom Beta-X, AR-5 och DGC så du får energi på träningen och kan attackera dessa problemområden.

Tillbaka