Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6 Oregelbundna matvanor bidrar till mer underhudsfett. | AST Sports Science
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6

Oregelbundna matvanor bidrar till mer underhudsfett.


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2015-11-14

Kategori: Forskning

Dagens människor är superstressade och det kan innebära att måltiderna äts med oregelbundet. Seriösa byggare vet hur viktigt det är att inte bara äta flera måltider utan också hur viktigt det är att göra ordning dem i tid också. Därför är det inte förvånande att de hängivna byggare som planerar och tillreder veckans måltider på helgen för att äta under veckan ofta är de smalaste och resultaten av en studie bekräftar varför. En studie visar att oregelbundna matvanor bidrar till fettinlagring.

Studien gjordes av vetenskapsmän vid University av Nottingham i U.K. Där kom man fram till att överviktiga människor hade sämst matvanor när det gäller regelbundenhet. Människor med mest underhudsfett hade en livsstil med jobb dagen lång, vilket gjorde att de inte tog sig tid att äta på jobbet; så när de kom hem så åt de för mycket istället. Det man kan dra en slutsats av här är att om man skippar måltider innebär det att kroppen utlöser svältfunktionerna i kroppen och man får sämre ämnesomsättning. Varje gång man skippar en måltid, blir det svårare att hålla sig smal eller att försöka bli smal.

Här kommer några enkla steg som du kan ta för att få bättre matbeteendemönster. Först av allt, ha vanlig mat redo i hemmet eller på jobbet; om det är bra mat, blir du mindre benägen att äta skräpmat under dagen. Det andra är att ta dig några timmar varje helg och förbereda hela veckans måltider. Till slut, ät 5 till 6 små måltider per dag, vilket är ett verkligt forskningsbeprövat sätt att bränna fett på.


Referens: Am J Clin Nutr, 2005. Återpub.

Tillbaka