Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6 Mer protein - mer muskler. | AST Sports Science
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6

Mer protein - mer muskler.


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2015-11-05

Kategori: Artiklar

Vad studierna säger oss

Proteinintag har skapat mer debatt och kontroversiella missförstånd än något annat inom branschen. Mycket av det kontroversiella kring proteinintag kan hänvisas till att man insett att behoven av olika aminosyror hos vuxna kan vara mycket mer komplicerade än man tidigare anat.

 

Det finns många gapande hål i kunskapen för att förstå hur mycket protein det friska, aktiva människor behöver. Bristen på biologisk kunskap har försvårat problemet med att lösa alla kontroverser. När byggare och andra idrottare fastställer sitt dagliga proteinintag borde de ta följande fakta i beaktande:

 

  • Nuvarande labbmätningar för att analysera proteinbehoven är inte genomförda för att optimera hälsan, öka muskelmassan eller prestationsförmågan.

 

  • Proteinbehoven för människor (inklusive de som lyfter med vikter) har nästan helt baserats på kvävebalansstudier. Nu erkänner många proteinmetabolismexperter att denna metod har flera brister. Kvävebalanstekniken överskattar kväve(protein)intag och underskattar kväveförlust.

 

  • Exakt hur mycket protein en idrottare behöver för att få så bra resultat som möjligt är ingen lätt uppgift att fastställa. Individuella mål, kaloriintag och hur hårt man tränar, längden på träningen och vilken typ av träning som utförs, såväl som hur man tränat tidigare, ålder, kön och form allt detta påverkar en persons proteinbehov.

 

  • Inte förrän man förstår de olika aminosyrornas funktioner, både hur de påverkar oss och i vilka mängder som är tillräckliga så är dagens rekommendationer för både friska och sjuka individer, intellektuellt sett otillräckliga empiriska värden. Vissa vetenskapsmän är emellertid tillräckligt smarta att erkänna att tidigare rekommendationer var alldeles fel; proteinbehoven för att få så bra resultat som möjligt av träning kan vara högre än man tidigare trott.

 

  • Det är fastställt att aktiva personer kräver ett högre intag av protein än stillasittande personer (minst dubbelt RDI), och en allt större mängd forskning visar att vissa typer av protein påverkar prestationsförmågan och hälsan mer än andra.
  • Till sist, det finns inga vetenskapliga bevis som tyder på att ett högt proteinintag (upp till 3 gånger RDI) skadar en frisk människa. Faktum är att ökning av andelen protein i kosten anses numera vara riskfritt, och ett bra sätt att få flera hälsofördelar, såsom lägre blodlipidkoncentration, förbättrad insulin/glukosmetabolism och mindre underhudsfett.

 

Återpublicerad artikel 04. Referens: Journal of Nutrition

Tillbaka