Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6 Kost med mycket fett och lite kolhydrater. Dess effektivitet analyseras av expert. | AST Sports Science
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6

Kost med mycket fett och lite kolhydrater. Dess effektivitet analyseras av expert.


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2015-12-01

Kategori: Forskning

Den världsberömda fettminskningsexperten har kommit fram till att en lågkolhydrats/hög fettdiet faktiskt skapar viktökning över en period.

Det aktuella ämnet vid Optimum Nutrition and Health Outcomes, Conference hölls i UK, Dr. Arnie Astrup (gurun inom fettforskning) talade om konflikterna i en diet med mycket fett och utan kolhydrater. Han avslöjade att det vanliga förnuftet segrar förr eller senare och du blir fet av en diet med mycket fett. 

Dr. Astrup är ansvarig för den mesta fettförbränningsforskningen på ECA-kombinationen. Vid konferensen diskuterade han viktiga experimentella och observationsmässiga studier på människor som visade att ultra-låg kolhydrat/högfett diet skapar viktökning över en viss tidsperiod. Anledningen är enkel, denna typ av diet är mycket kaloririk och dess främsta näringsämne (fett) lagras enklast som kroppsfett! 

Dr. Astrup förklarade att den fetmabidragande effekten i en kost med lite kolhydrater och mycket fett ökar hos vissa personer, speciellt de som har ett stillasittande liv och de som har förutbestämda genetiska problem för fetma. Men dieter med lite fett och mycket protein och kolhydrater har visat sig förebygga viktökning hos normalviktiga och ge viktminskning hos överviktiga. 

Data visar att den huvudsakliga effekten på energibalansen av en diet med mycket långsamma kolhydrater och lite fett sker genom ökad mättnadskänsla, ökad värmebildning och en liten ökad metabolisk energiåtgång. Om fysisk aktivitet inkluderas kan ofta viktminskningen fördubblas. 

När du väljer en diet för att minska i fett, kom ihåg en viktig regel. Se upp för allt som verkar extremt. Det vanliga sättet, en kost med lite fett och mycket protein och kolhydrater har visat sig vara det effektivaste. 

Conference Report from the Current Issues Concerning Optimum Nutrition and Health Outcomes. The UK. Not: Återpublicerad artikel
Tillbaka