Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6 Kan du ge mig en uppfattning om hur mycket frukt, grönsaker och sädesslag jag behöver ät | AST Sports Science
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6

Kan du ge mig en uppfattning om hur mycket frukt, grönsaker och sädesslag jag behöver äta varje dag för att komma upp i den rekommenderade dagliga dosen på 20-35 g fiber?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2016-05-06

Kategori: Frågor/Svar

Fiber från grönsaker och sädesslag är den mat som kommer att göra din kropp ultrasmal och frisk. Anledningen till det är att det ger kosten "volym" utan en mängd kalorier. Detta "lurar" ämnesomsättningen att gå på högvarv eftersom den måste ta hand om den stora volym mat som du äter. Tänk på att alla grönsaker innehåller få kalorier och även om du äter mycket av det får du mycket svårt att spräcka din kalorigräns.

Bodybuilders och andra idrottare kan enkelt komma upp i 30 g fiber varje dag genom att äta 3 portioner frukt, 3 portioner grönsaker och 2 portioner obehandlad mat och 1 portion legymer, såsom linser och bönor av olika sorter. 35 g fiber,får du om du äter 4 portioner frukt, 4 portioner grönsaker, 4 portioner obehandlad mat och 1 portion bönor.

När det gäller portionsstorleken så är en portion frukt en medelstor frukt eller ett halvt glas fruktjuice; 1 glas råa grönsaker eller en halv kopp kokta motsvarar 1 portion; en halv kopp kokt fullkornspasta eller flingor av liknande slag (såsom havregryn) eller 1 brödskiva fulkornsbröd motsvarar 1 portion obehandlad mat; ett glas kokta linser eller bönor motsvarar 1 portion.

Tillbaka