Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6 Hormoner | AST Sports Science
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6

Hormoner


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-06-27

Kategori: Artiklar

Idrottare vet hur viktigt tillväxthormon är (GH) för att bygga muskler och bränna fett. Trots att bokstavligt talat varenda idrottare jag känner tar kosttillskott, så inser många inte att vissa kosttillskott faktiskt kan hämma GH-utsöndringen vid träning. 

Melatonin (N-acetyl-5-methoxytryptamine), är ett naturligt hormon som är viktigt för flera biologiska funktoner och för dygnsrytmen. Tillskott med melatonin före läggdags är ett populärt sätt att påverka "ungdomshormoner" såsom GH.

En studie har undersökt hur melatonin och tung styrketräning påverkar hormoner såsom testosteron och tillväxthormon (GH).

I en slumpmässig och dubbelblind studie deltog 10 män som fick träna hela kroppen (3 set olika övningar vid 80% av deras 1 rep max) vid två tillfällen efter att de fått melatonin (6 mg) eller placebo (6 mg) före varje träningspass.

Blodprov togs flera gånger under försöket. Man gjorde tester på prestationsförmågan (såsom hopptest och 1RM) dagarna före och efter träningspassen.

Resultaten förvånade.

Det visade sig att det inte var någon skillnad i GH och testosteron vid något tillfälle i grupperna, men kurvan för GH under och efter träning var betydligt lägre för de som behandlades med melatonin.

Det man kom fram till var att tillskott med melatonin (6 mg) under dagtid före tung styrketräning faktiskt kan sänka GH. Dessutom hade melatonin inte någon prestationsförbättrande effekt (inte någon förbättring av hopptest eller 1RM-styrka)

Det vi kan lära oss av det här är att om du använder melatonin, ta det inte före träningspasset om du vill ha så bra GH-utsöndring som möjligt unnder träningspasset.

En hel del kroppsbyggare sväljer fortfarande argininpiller (fri form) för att spika GH.

Det härstammar från intravenösa studier som gjordes på 80-talet, vilka kom fram till att stora doser aminosyror (i fri form) injicerade i blodomloppet bidrog till en ökning av GH.

En studie har undersökt den kombinerande effekten av styrketräning och en hög dos arginin i fri form och hur det påverkar GH.

Åtta män fick slumpmässigt vid fyra olika tllfällen (placebo; 7 g arginin; placebo + träning; 7 gr arginin + träning). Man tog blodprov var 10 min i 3 och en halv timme efter träningspasset (3 set olika övningar vid 80% av 1 rep max.).

Resultaten visade att träningen gav en bra spik av GH efter träningspassen. Dosen arginin utan träning ökade GH, men det var inte högre GH om man tog det vid träningen.

Du kanske tror att om du tar arginin före träningspasset så resulterar det i dubbel effekt - det gjorde det inte. Effekten av arginin före träning var inte högre än vad träningen i sig gav. Vetenskapsmännen resonerade som så att den effekt som uppkom beror på dubbelstimulans vilken hämmar GH-utsöndringen. Slutsatsen är: förvänta dig inte en GH-boost av argininintag  innan du styrketränar. Är du ute efter en beprövad GH-booster så rekommenderar jag GABA

Att ta GABA när man tränar eller inte tränar har visat sig vara ett säkert sätt att öka utsöndringen av GH (tillväxthormon)

Ref:

1. Effects of resistance exercise session after oral ingestion of melatonin on physiological and performance responses of adult men. Eur J Appl Physiol. 96:729-39, 2006.
2. Oral arginine attenuates the growth hormone response to resistance exercise. J Appl Physiol. 101:848-52, 2006.

Tillbaka