Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6 Exakt hur mycket glukos ska jag ta tillsammans med kreatin för att förbättra upptaget i mus | AST Sports Science
Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/08/132308/ast-ss.se/public_html/db.php on line 6

Exakt hur mycket glukos ska jag ta tillsammans med kreatin för att förbättra upptaget i muskeln?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-02-04

Kategori: Nyheter

Även om det låter som en enkel fråga med ett lika enkelt svar, så har en mycket liten del av den forskning som gjorts fokuserat just på det här, så det finns inte något självklart svar.

Orginalforskningen på ämnet (gjordes 1996) tydde på att det krävdes en mycket stor dos glukos (100 g) för att optimera insulinutsöndringen, vilken ökade kreatintransporten till cellerna. Sedan kom ytterligare en studie som visade att 50 g kolhydrater och 50 g protein gav en insulinutsöndring som resulterade i bättre kreatinupptag av muskeln.

Forskning på ämnet senare har gjorts av Mike Greenwood och hans kollegor vid Baylor University. De här vetenskapsmännen visar att 18 g kolhydrater (glukos) under laddningsfasen med kreatin (5 g per dag 4 gånger dagligen) ger bättre kreatinansamling än att inte använda kolhydrater.

På grund av så många fysiologiska olikheter och variabler hos alla människor är det tyvärr praktiskt taget omöjligt att fastställa den exakta mängd kolhydrater som optimerar kreatinupptaget för varenda idrottare. Man kan ändå, grundat på den tillgängliga forskning som finns på ämnet (kreatinupptag, insulinutsöndring till olika kolhydratsformer), göra en generell rekommendation, 30 g kolhydrater i form av glukosär ett säkert kort som kommer att förbättra transporten av kreatin till muskeln.

Forskningen vi gjort visar på bra resultat i styrke- och massaökningar med 35 gram.

Du kan om du vill experimentera själv använda produkter typ DGC tillsammans med rent kreatin. På det sättet kan idrottare använda mer eller mindre kolhydrater och se hur resultaten påverkas under en längre tid och också se vilken dos som är bäst för att optimera sitt eget upptag av kreatin till muskeln.

Journal of Exercise Physiology (on line)

Tillbaka