Betydelsen av muskelbalans


Av Dana Bushell

2013-10-27

Kategori: Artiklar

En bra fysik får man av hård träning, hängivenhet och ett stort intresse för att förbättra sig själv och om du dragit en vinstlott i det genetiska lotteriet, så kan en världmästarfysik vara möjlig. Ta dig mycket tid med att forma kroppen balanserat. Det kommer ge mycket tillbaka både utseendemässigt och hälsomässigt. Kroppsbyggnad handlar om att bygga kroppen till perfektion och få till varje muskel samt försäkra sig om att proportion, symmetri och balans harmonerar. När jag sagt det så ger det dig fördelar att sträva efter en så perfekt fysik som möjligt, men som du kanske vid första anblick kommer i andra hand, men det kommer göra att du klarar dig bättre på längre sikt. Detta inkluderar skeletal alignment, förbättrad hållning och proprioception all leading to being able to present your physique onstage to your fullest potential.

Muskelbalans/hållning

Korrekt hållning har många fördelar. En av fördelarna är en frisk rygg. Att veta hur man utför övningar korrekt när man lyfter tunga vikter från golvet är viktigast för att begränsa skador i korsryggen. Ett träningsprogram som fokuserar både på korsryggen och resten av ryggen ökar chanserna att behålla bra utförande när man utför övningar såsom marklyft och rodd. Starka lats och traps är bra, och när de utvecklats ordentligt, väldigt imponerande muskler. Men om du bara skulle träna dessa muskelgrupper, skulle korsryggen bli väldigt svag och du skulle få kurvatur i korsryggen som leder till dålig hållning och eventuellt ryggont.

Ett annat vanligt problem hos de som styrketränar är hållningen. Man får överutvecklade bröstmuskler i relation till tidigare nämnda ryggmuskler. Den här överutvecklingen ger inte bara problem med ryggen utan det ger också en konstig look när man står avslappnad. Axlarna trycks framåt även om du jobbat med att stretcha kroppen. Det enda sättet att verkligen behandla och rätta till det här är att jobba på obalansen mellan främre och bakre muskler.

Muskelbalans för att förhindra skador

Förmodligen så är det oftast så att muskelobalansen finns i nederkroppen och det är det som orsakar skador för idrottare och de som styrketränar, eftersom vi använder nederkroppen mest när vi rör oss och nederkroppen är väldigt kraftfull. Underutvecklade glutes kan orsaka skador på korsryggen då de påverkar quadriceps. Många kroppsbyggare har imponerande quadriceps men har inte lagt ner så mycket tid på hamstrings. Det här utgör ett hot mot knäledens hälsa. Problemet är att de muskler som syns får mer träning än de som inte syns på grund av att kroppsbyggnad handlar om att visa sina muskler. Det är därför många mindre inte så synliga muskler inte får tillräckligt med träning. Det händer inte något förrän man får en skada och då börjar man indentifiera problemet och prioriterar dessa muskler lika mycket som de andra.

Muskelbalansen

Spegeln är kroppsbyggarens bästa vän. Den gör att du kan se hur det går för dig och det blir en av de viktigaste verktygen inför tävling. När det obligatoriska är gjort och du har gjort din poseringsrutin, så beräknas allt efter vad man ser i spegeln. Det finns bara ett problem och det är att det finns inga spegler på scenen där du kan kontrollera din hållning. Det är då muskelbalansen kommer in. När man tränat varje muskel och utvecklat den lagom i förhållande till de andra då flyter allting på. Om man inte har muskelbalans blir uppvisningen inte bra heller och du visar inte kroppen på bästa sätt. Förmodligen kommer poseringen i avslappnat läge att lyfta fram obalansen vara.

AST-produkter som kan hjälpa dig

Att följa ett träningsprogram som ger varje muskelgrupp träning tar både tid och energi. Försäkra dig om att de "nya" musklerna får möjlighet att växa och bli starkare så de blir en tillgång för fysiken med bra kost och kosttillskott. Jag rekommenderar VP2 och CM750, vilka snabbar på återhämtningen och förbättrar storlek och styrka och de underutvecklade musklerna ges en chans att komma ifatt de redan utvecklade områdena.

Om det vore lätt att få en balanserad fysik, då skulle varenda en som tävlar ha en chans att vinna. Den bittra sanningen är att det är långt från så, och på grund av gener så kan det finnas muskelgrupper som svarar långsamt och vägrar växa. Om du är i den situationen, oroa dig inte du är inte ensam om det. Tålamod är en viktig egenskap och om det minsta du får är styrka på ett specieltl område, så får du åtminstone en chans att vara skadefri. Fortsätta att träna hårt för proportionerlig fysik så kommer du snart att se att du blir större och starkare inom varje område i träningen.


Referenser:

Johnson, RJ, Renstrom, P. “Overuse injuries in sports. A review.” Sports Medicine (Auckland, N.Z.) [1985, 2(5):316-33]
Norris, Christopher. “Spinal Stabilisation: 4. Muscle Imbalance and the Low Back,” Physiotherapy, Volume 81, Issue 3, March 1995, Pages 127-138.
Watson, A.WS. “Sports Injuries Related to Flexibility, Posture, Acceleration, Clinical Defects, and Previous Injury, in High-Level Players of Body Contact Sports,” Int J Sports Med 2001; 22(3): 222-225.

Tillbaka