Erbjudanden ny website


Av AST Sports Science

2012-10-03

Kategori: Nyheter

Välkommen till vår nya AST-site, just nu får du helt sanslösa rabatter för att vi firar färdigställande av våra ny website. Du får ända upp till 50% på sortimentet under Oktober. Så passa på och beställ till erbjudande som är otroligt bra! 

Öka vikten gradvis och få gradvisa ökningar


Av Jeff Willet

2012-10-19

Kategori: Artiklar

De flesta vet att grunderna inom Max-OT är att skapa gradvis ökad belastning på musklerna, för att få kontuintet i muskeltillväxten. Men hur mycket vikt bör man öka med på en övning och när bör man göra det? Det finns faktiskt ingen magisk formula man kan gå efter, men det finns några riktlinjer som man kan följa för att kunna bygga maximalt med...

Styrketräning susen för hjärtat


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-10-15

Kategori: Nyheter

Ny forskning utförd vid tre prestigefulla akademiska ställen har gett nytt ljus åt hur bra det är med styrketräning för hjärtat.

Forskning utförd vid Harvard University, Michigan Technological Institute (MTI) och University of Western Australia kan ge styrketräning en helt ny innebörd.

Får man mer eller mindre testosteron efter styrketräningen? Blir så förvirrad då jag hört att


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-10-16

Kategori: Nyheter

Jag håller med om att forskning på hur testosteronet beter sig efter träningen är lite förvirrande. Viss forskning visar en ökning av testosteronet och andra påvisar en sänkning timmar efter träningen. En av anledningar till förvirringen beror på hur studien är utformad.

Hantlarna på mitt gym väger som mest 45 kg och jag kan köra tio repetitioner med dessa på hantelrodd, vad ska jag göra istället?


Av Paul Delia

2012-10-17

Kategori: Frågor/Svar

Det är inte många gym som faktiskt har hantlar som väger mer än 45 kg. Å andra sidan så finns det gym som har hantlar på nästan 100 kg (även om man inte ser så många som använder dessa).

Kortbetalning i drift 26 oktober


Av AST Sports Science

2012-10-18

Kategori: Nyheter

18 oktober Kortbetalningen uppdatering. Kortbetalningen blir försenad tills 26 oktober, på grund av en miss hos Swedbank, men nu har vi fått det bekräftat att det ska fungera det datumet.

För lite kolhydrater inte bra för hälsan


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-10-19

Kategori: Forskning

Drömmen om att gå ner i vikt kan vara psykologiskt jobbig för många. Det kan bidra till förändrat beteende som kanske påverkas av faktorer, såsom kosten. En grupp forskare från australien...

Hur får man magmuskler på bästa sätt?


Av Paul Delia

2012-10-20

Kategori: Träning

Det är egentligen ingen hemlighet hur man bygger bra magmuskler och det är inte jättesvårt. Det enda man kan säga är att det krävs hårt arbete och disciplin. Det är ett hårt arbete eftersom magmusklerna inte är roliga att träna. Magmusklerna är ur träningsperspektiv inga "egomuskler".

Måste de som är mer vältränade träna hårdare än nybörjare för att bygga muskler?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-10-21

Kategori: Frågor/Svar

För att besvara din fråga med ett ord, absolut.  För att ge dig en förklaring så låt mig berätta om vad vetenskapsmän från Arizona kommit fram till. Dessa forskare undersökte 140 styrketräningsstudier för att få in en inblick i skillnaderna mellan nybörjare och erfarna personer som lyfter skrot.

Olivolja och fettförbränning


Av AST Sports Science

2012-10-22

Kategori: Forskning

Mer och mer forskning visar att vissa fetter faktiskt kan bidra till fettförbränning. Viss intressant forskning som publicerats under de senaste åren har tagit upp olivoljans unika egenskaper. Forskarna har kommit fram till att olivolja stimulerar UP (uncoupling proteins) i mitokondrian (där fettet bränns i cellerna).

Kondition under viloveckan?


Av Jeff Willet

2012-10-23

Kategori: Träning

För er som tränar efter Max-OT vet att det är inlagt en träningsfri vecka efter cirka 8-10 veckor. Den schemalegda veckan är viktig för återhämtningen. Det är bra för de långsitkiga resultaten att få fysisk och psykisk återhämtning.

Leptin och dess roll för att bränna fett


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-10-24

Kategori: Forskning

Kroppen strävar att behålla så konstant vikt som möjligt genom utsöndra en kemikalier från fettcellerna kallad leptin. När du frossar, så utsöndrar dina fettceller lepting, vilket dämpar din aptit och ökar metabolismen. Feta människor är resistenta för lepting, så kemikalien byggs upp i blodet till onormala nivåer.

Jag har funderat på cirkelträning som styrketräning. Vad tycker du om den idén?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-10-25

Kategori: Frågor/Svar

Låt oss nu tänka så här istället att du ska försöka bygga så mycket muskelmassa på så kort tid som möjligt (jämfört med att förbättra prestationen av skicklighet med styrketräning om du tävlar i någon sport). När man styrketränar belastar du musklerna och påbörjar på så sätt tillväxten.

Ditt eget kosttillskottsschema


Av Dana Bushell

2012-10-26

Kategori: Artiklar

Jag har tränat i ungefär 18 år. Under den här tidsen har jag experimenterat med nästan alla övningar som existerar, varenda diet har haft med uppnåendemål och ändlöst med kosttillskott, varenda produkt har jag använt för att uppnå den perfekta fysiken (åtminstone min version av den perfekta fysiken).

Hur ska man ta kreatin för att få bäst resultat?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-10-27

Kategori: Frågor/Svar

Det finns forskning där man var tvungen att blanda kreatin i varmt vatten. Det gjordes därför det var nödvändigt och för att deltagarna inte skulle veta vad det intog. Nu var också den här forskningen väldigt gammal, förr i tiden så var kreatin som grovt sand. Om någon rekommenderar att du ska ta kreatin i varm vätska, så är det inte någon bra kvalité på kreatinet.

Högintensiv träning bränner fler kalorier än lågintensiv träning


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-10-28

Kategori: Nyheter

American College of Sports Medicine (ACSM) håller möte varje år och det är där man ska vara om man vill få reda på det senaste för att bygga en bättre kropp. Här kommer en summering av den forskning som presenterades.

Varför ökar hormonutsöndringen efter man tränat?


Av AST Sports Science

2012-10-30

Kategori: Frågor/Svar

När man tränar korta och intensiva pass såsom Max-OT är det känt att utsöndringen av tillväxthormon (GH) ökar markant. Toppen verkar inträffa timmarna direkt efter träningen. Även om forskningen inte är helt tydlig inom detta, så tror man att

CLA kanske påverka uthålligheten


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-10-29

Kategori: Forskning

Varje månad verkar det komma en ny studie som tar upp ytterligare fördelar med CLA. Tidigare forskning på människor har kommit fram till att CLA bidrar till bättre fettmetablism. Fett är en viktig energikälla. Teoretiskt sätt, så skulle en bättre fettmetabolism kunna bidra till att man få mer energi vid träningen.

Vassleprotein och blodsockret


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-10-31

Kategori: Forskning

Resultaten av en studie utförd vid Lunds Universitet i Sverige visar att vassleprotein som avslutning på en måltid kan påverka blodsockret till det bättre under dagen.