Om man fokuserar på den muskel man tränar, hjälper det då till så att den växer mer?


Av Paul Delia

2012-11-01

Kategori: Frågor/Svar

Nästan varenda erfaren kroppsbyggare skulle hålla med om att mentalt fokus på den muskel man tränar ger bättre resultat. Ju mer du fokuserar på den muskel du tränar, desto bättre kommer resultaten att bli.

CLA bidrar till mindre hunger när du bantar


Av AST Sports Science

2012-11-02

Kategori: Forskning

CLA (Conjugated linoleic acid) är ett ämne som i många djur- och människostudier visat sig kunna förbättra kroppen genom att behålla muskelmassan och förbättra fettförbränningen. CLA är också en kraftfull antioxidant som kan skydda mot olika former av cancer.

Frukt kan förhindra att muskler bryts ner.


Av AST Sports Science

2012-11-03

Kategori: Forskning

En rapport från Cell Metabolism visar att äppelskal kan förebygga att muskler inte bryts ned på grund av sjukdom eller åldrande. Forskare har hittat ett naturligt ämne som kan göra susen. Upptäckterna är publicerade i Cell Metabolism, där man redogör för att ett ämne i äpplets skal är bra på att motverka den muskelförtvining som vid någon tidpunkt påverkar nästan alla.

Om jag tränar efter Max-OT kan det då påverka uthålligheten i musklerna?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-11-05

Kategori: Frågor/Svar

Jag har förstått att de flesta böcker skrivna för styrka och kondition uppmanar uthållighetsidrottare att använda lättare vikter och köra oändligt antal repetitioner för att skapa bättre muskeluthållighet. Det finns två problem med detta tillvägagångssätt.

När borde jag vila från träningen? Jag vet att jag borde göra det då och då, men det jag inbillar mig att jag kommer förlora muskelmassa.


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-11-06

Kategori: Frågor/Svar

Det är tufft att övertyga de flesta människor som älskar att träna att de faktiskt skulle få bättre resultat om de tog ett planerat avbrott från träningen. Strategiska inplanerad vila från hård styrketräning kommer faktiskt förbättra muskeltillväxten. Den stora frågan är då när man ska vila?

Välj bättre mat och få en bättre kropp


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-11-07

Kategori: Forskning

De flesta begränsar sig till ett väldigt smalt utbud av mat när man vill bli deffad. Det finns studier som visar att många faktiskt inte äter mer än fem olika matsorter per vecka.

Den här synen på sin kost är inte bra för att få bra resultat av träningen. Oolika mat ger olika spektrum av flavonider vilket är bioaktiva kemikalier som finns i växter som bidrar till en bättre hälsa.

Hur mycket VP2 behöver jag för att kunna öka i muskelmassa uträknat på min vikt?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-11-08

Kategori: Frågor/Svar

En välplanerad kost är nödvändigt för att på ett bra sätt kunna bränna fett och/eller bygga muskler.  Jag tror inte på att sätta någon målvikt för att utvärdera hur det går för något av detta. Man ska inte bygga sin kost och sina makronäringsämnen  på den vikt man vill ha till slut.

AR-5 nu i lager


Av AST Sports Science

2012-11-08

Kategori: Produkter

Nu är nya AR-5 äntligen i lager. AR-5 är en aminosyraformula som ger dig musklerna energi - formulerad för att ge dig mer dynamisk styrka, otrolig stimulantia-fri energi, snabbare återhämtning mellan seten och även träningspassen

Vilka övningar borde jag göra för att lägga på mig massa på övre bröst? Är hantlar bättre än skivstång?


Av Skip La Cour

2012-11-09

Kategori: Frågor/Svar

Från personlig erfarenhet när jag hjälpt andra, så orsakas detta oftast av att man inte har något bra utförande på bröstövningarna man utför. Du kanske använder för många andra muskelgrupper (såsom axlar och armar) för att förflytta vikten från A till B.

Nio forskningsbeprövade tips för bra fettförbränning


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-11-13

Kategori: Nyheter

Har du kommit till en platå i fettförbränningen? Har du problem med att få bort de sista 2,5-5 kg, som gör att du verkligen skulle se riktigt bra ut? Vill du undvika platåer på väg till ditt livs bästa form eller nästa tävling? Hemligheten till fettförbränning är en förhöjd ämnesomsättning Om du har svarat ja på någon av frågorna, så kämpar du en orättvis kamp mot din ämnesomsättning.

Kemikalie bidrar till mindre underhudsfett


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-11-13

Kategori: Forskning

Oolong, grönt och svart te har används under väldigt lång tid för att förhindra fetma och nu har faktiskt några studier visat att den gamla historien faktiskt kan stämma. Det finns bevis för att te faktiskt förhindrar fettinlagring, sänker kolesterolet och hjälper till att avgifta levern.

5 forskningsbeprövade tips för att förbättra din muskeltillväxt!


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-11-14

Kategori: Forskning

Om du nått en platå eller inte får de resultat du önskar från träningen, ta en närmare titt på dessa tips. De är grundade på den senaste styrketräningsforskningen för bättre muskeltillväxt.

De korrekta kolhydraterna för att bygga muskler


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-11-15

Kategori: Forskning

Att få resultat av steroidfri idrottslig aktivitet hänger mycket på hur du lyckas hantera kroppens utsöndring av hormonet insulin. Närvaron av insulin är nödvändigt för att skapa och upprätthålla kroppens naturliga anabola drivkraft(1). Den anabola drivkraften är det samverkande samspelet mellan anabola hormoner, tillväxtfaktorer och näringsämnen som styr muskeltillväxt.

Kosttillskottstiming - Del 1: Hemligheten att öka muskeltillväxten


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-11-19

Kategori: Forskning

Hur packar du på dig muskler eller bygger någon sorts snygg och bra fysik när följande övningar är borta; knäböj, marklyft, stöt, skivstångs- eller kabelrodd, axelpressar eller tunga hantelövningar. Det var den utmaningen som jag fick möta när jag kom ut från sjukhuset efter en större ryggoperation för fem månader sen.

Tips för bra magmuskulatur


Av Skip La Cour

2012-11-20

Kategori: Träning

Att få en smärt och muskulös mage handlar egentligen om fettförbränning. Du kan göra tusentals situps men det får inte väck fettet kring magen, det går inte att punktförbränna på det sättet.

De med astma bör inte undvika mejeriprodukter


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-11-21

Kategori: Forskning

Många som lider av astma undviker mejeriprodukter eftersom det finns risk för en astmaattack. Vetenskapsmän från Austrliaen har nu kommit fram till att personer som dricker ett helt glas vanlig mjölk med högre fetthalt varje dag inte löper lika stor risk för astma som de som dricker mjölk med mindre fett.

Varför man inte skall träna konditionsträning på tom mage


Av Paul Delia

2012-11-21

Kategori: Träning

“Konditionsträna på tom mage för bästa resultat”. Under många år så var det här det tips man gav och det accepterades; när det handlar om bodybuilding så är det inte så många regler som passar för den stora massan och de vanliga råden när det gäller kost, fettförbränning, styrketräning.

Om du vill ge några korta grundläggande tips om hur man ska lyfta vikterna och hur man ska tänka vore det jättesnällt. Gärna för biceps om det går bra?


Av Jeff Willet

2012-11-22

Kategori: Träning

Om vi tar biceps så har du här några saker du kan tänka på:

1. Se till att du har armbågarna in efter kroppen under hela övningen.

2. Se till att du skapar en fin så kallad båge under hela rörelsen istället för att förminska den till ett V hela vägen upp och ner.

Kosttillskott kan minska kostnader i sjukvården


Av AST Sports Science

2012-11-23

Kategori: Nyheter

En större ekonomistude utförd på vuxna i USA har kommit fram till att kosttillskott kan minska kostnaderna i sjukvården med över 30 miljarder kronor de kommande fem åren och ovanpå det så lever de ett bättre liv.

Alltid funderat på intensitet vad betyder det ordet på enkelt språk?


Av Paul Delia

2012-11-23

Kategori: Träning

Kan säga att intensitet är det som skiljer dem som gör måttliga ökningar under åren de tränar mot de som gör enorma ökningar år in och år ut.

Myter om kolhydratsintaget


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-11-26

Kategori: Nyheter

Om det finns en stor missuppfattning så är det om kolhydratsintag och fettförbränning. Många kommer till det läget då man måste göra något och då börjar de träna 6 dagar per vecka, kanske till och med två gånger per dag.

Hur många kroppsdelar tränar du per dag och varför?


Av Jeff Willet

2012-11-27

Kategori: Träning

Jag gillar inte att träna mer än två större muskelgrupper per dag och det finns några orsaker till detta. Jag tränar med Max–OT. Med detta menas att jag måste dra ut maximalt med kraft i varje repetition och set

Jag är en 18 årig kroppsbyggare som är trött på att vara "medelstor". jag tränar hårt och äter bra och är desperat för jag vill bli stor. Jag har funderat på att ta steroider men jag tror d


Av Skip La Cour

2012-11-28

Kategori: Frågor/Svar

Lyssna, big guy. Låt mig vara lite ändamålsenlig först. Ja, du skulle äventyra ditt framtida mål i livet, att bli polis, om du har använt steroider. Jag tror en av de första frågor de kommer att ställa under en intervju är om du brutit mot lagen eller inte.

Jag har börjat at blanda kreatin i proteindrinken efter träningen. En kompis sa åt mig att blanda det med juice. Jag skulle behöva lite information om hur man på ett bra sätt ska ta det.


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-11-29

Kategori: Frågor/Svar

Jag tycker det är intressant att så många människor köper produkter från andra företag och till slut hamnar de hos oss och vill ha hjälp med hur de ska använda produkterna.