Vilken åsikt har du om "front squats"? Är det en övning som är värd att ha med om man vill bygga massa?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-03-04

Kategori: Frågor/Svar

Jag skulle vilja säga att alla knäböjsövningar med skivstång är bra övningar, men jag skulle inte använda denna som enda övning för maximal massa och ersättare för vanliga knäböj.

R-ALA 200. Det som du behöver veta


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-03-07

Kategori: Artiklar

Alfa liponsyra (ALA) är en spännande produkt. Det har skett en svallvåg i forskningsintresset kring ALA av vetenskapsmän, det finns ändå frågetecken kring dess fördelar för idrottsmän.

Jag är medveten om att jag borde vila två till tre minuter mellan mina tunga övningar såsom bänk, knäböj och marklyft. Frågan är om jag vilar ännu längre, låt oss säga fem minuter (som vissa styrkelyftare gör), är det ännu bättre?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-03-08

Kategori: Frågor/Svar

Jag tror inte det, och ny forskning bekräftar vad jag trott också. En studie som undersökte vilointervaller under 2 tunga set med bänkpress bevisar det. Resultaten visade att det inte var någon skillnad i hur mycket personerna kunde lyfta om de vilade 3 eller 5 minuter mellan sina tunga set.

Mitt gym har inte någon stående vadpressmaskin. Vilka andra övningar kan jag köra för vaderna?


Av Jeff Willet

2013-03-07

Kategori: Frågor/Svar

Ingen stående vadpressmaskin - inga problem. Det finns en del andra övningar som fungerar lika bra för vaderna. 

 

Om du av misstag råkat välja en vikt som inte är tillräckligt tung för 4 till 6 reps, är det då okej att fortsätta tills det tar stopp?


Av Skip La Cour

2013-03-11

Kategori: Frågor/Svar

Om du valt fel vikt som inte passar in i 4-6 reps, är det bästa du kan göra att fortsätta tills du absolut inte kan göra en repetition till.

Kan man ta aminosyratillskott istället för proteintillskott, och få samma mängd protein/aminosyror som behövs?


Av Paul Delia

2013-03-13

Kategori: Frågor/Svar

Jag antar att du menar aminosyratabletter och kapslar. Nej det är inte realistiskt. Och det ska du inte göra.

Kan du förklara hur VP2 kan göra mig smalare?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-03-13

Kategori: Frågor/Svar

VP2 är en av de få proteinprodukter som i kliniska försök har bidragit till att minska underhudsfettet hos normalviktiga personer. Således kan man strategiskt kombinera VP2 med bra kost och alltså få bättre fettförbränning.

Hur mycket glukos ska jag ta tillsammans med kreatin?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-03-15

Kategori: Frågor/Svar

Även om det låter som en enkel fråga med ett lika enkelt svar, så har en mycket liten del av den forskning som gjorts fokuserat just på det här, så det finns inte något självklart svar.

Jag använder linfröolja i kosten, ska jag ta CLA också?


Av Skip La Cour

2013-03-18

Kategori: Frågor/Svar

För optimal hälsa, bör du se till att kroppen får två essentiella fettsyror. Dessa två fettsyror är alfa linolensyra och linolensyra.

Om jag redan tar kreatin, ska jag ta Beta-X också?


Av Paul Delia

2013-03-19

Kategori: Frågor/Svar

Bara om du vill få ut så mycket som möjligt av träningspassen. Kreatin och Beta-X ger riktigt bra resultat när man tar dem tillsammans.

Påverkar testosteronnivån förmågan att bränna fett?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-03-21

Kategori: Frågor/Svar

Det är en intressant fråga, speciellt eftersom män verkar ha lättare att bränna fett och i största allmänhet har högre testosteronnivå än kvinnor.

Jag vill bygga muskelmassa, men är inte i medelåldern eller är överviktig, så jag undrar om tillskott såsom CLA kan ha någon fördel för mig?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-03-22

Kategori: Frågor/Svar

De flesta studier på kroppssammansättning har undersökt CLAs effekt på icke tränade människor. Nu har det kommit fram en studie på en grupp friska unga vuxna där man fick nytta av tillskottet genom att ta det regelbundet.

Behöver du bygga massa för att förbättra kraften?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-03-25

Kategori: Frågor/Svar

Kraft definieras oftast inom sporten som en förmåga att kunna prestera styrka snabbt. Det är en önskvärd anpassning av styrketräningen och är nödvändigt för att lyckas i dynamiska sporter.

Finns det några makronäringsmässiga skillnader för kvinnor jämfört med män?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-03-27

Kategori: Frågor/Svar

Det finns en viktig skillnad. Förmågan att öka mat(energi)intaget tillräckligt vid högintensitetsträning verkar vara könsrelaterat.

Vad tycker du om fläskkött som proteinkälla istället för kyckling eller nötkött? Innehåller fläsk för mycket fett?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-03-28

Kategori: Frågor/Svar

I ögonen på de flesta människor, är kycklingbröst ett hälsosamt proteinval,men det är också fläskkött, för fläskälskare! Nu har normerna för de som...

Jag har läst att du använder olika kryddor och såser som inte innehåller några kalorier. Min fråga är om det är OK att använda smaksättning som innehåller kalorier, men inte så många?


Av Jeff Willet

2013-03-26

Kategori: Frågor/Svar

Jag använder heta såser på mina grönsaker och kyckling hela tiden för att förbättra smaken utan att lägga till några extra kalorier som smaksättning.