Jag har hört att kreatin tillverkas av olika aminosyror. Vilka är de?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-04-02

Kategori: Frågor/Svar

Kreatin produceras naturligt i kroppen av de tre aminosyrorna glycin, arginin och metionin. Dessa aminosyror omvandlas till kreatin främst i levern med hjälp av ett enzym som heter GAMT (guanidinoacetate methyltransferase).

Har hört att kreatin ökar produktionen av satellitceller. Jag tar det som något bra, kan du förklara exakt vad det betyder och hur det hjälper mig bygga massa?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-04-03

Kategori: Frågor/Svar

Redan för flera år sedan, gjorde vi en rad kliniska försök med vår egen kreatinprodukt för att undersöka muskeltillväxt och styrkeökning. I dessa studier

Jag vet att det är viktigt med fylla på musklerna med kolhydrater. Hur viktigt är muskelglykogen om man uthållighetstränar?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-04-04

Kategori: Frågor/Svar

Ja, ditt glykogenförråd är begränsat under träning, och under intensiv träning så är glykogen den primära bränslekällan. Omkring 300 till 400 gram glykogen lagras i muskelvävnaden och ytterligare 70 till 100 gram i levern. Glykogen är helt enkelt förrådet för glukos i cellerna.

Om jag vill mäta underhudsfettet, vilken är bästa metoden?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-04-06

Kategori: Nyheter

Jag tycker alla metoder att mäta kroppssammansättning har sina för- och nackdelar. Några av metoderna som finns har fler för- än nackdelar.

Behöver man ta VP2 med Kreatin efter träningspassen?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-04-09

Kategori: Frågor/Svar

Låt mig fråga dig, skulle du inte vilja bygga massa dubbelt så snabbt som normalt? Och bränna fett på samma gång? Vad sägs om 5-10 kg bättre styrka på bänkpressen, knäböjen eller marklyften?

Hindrar tillskott av kreatin kroppen från att producera eget kreatin?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-04-11

Kategori: Frågor/Svar

Kroppen har en "funktion" för de flesta ämnen, även kreatin. Forskning på ämnet vilken undersökt kreatinsyntes visar att kreatinsyntesen (produktion i levern), minskar som svar på höga nivåer av kreatin i blodet. Responsen är naturlig och omvänds snabbt när kreatinet i blodet sjunker.

Vad jag förstått så är sojaprotein inte bra för muskeltillväxten. Men hur är det med sojans fytoöstrogenfördelar? Kan sojaprotein vara värt att ta för det?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-04-15

Kategori: Frågor/Svar

Soja är ett sämre val för idrottare som styrketränar och vill maximera återhämtningen efter träningen. Forskningsstudier visar att soja faktiskt kan förändra hela kroppens proteinmetabolism

Gör socker att man går upp i vikt?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-04-18

Kategori: Frågor/Svar

En ökning av underhudsfett fås genom att äta mer energi (kalorier) än vad kroppen använder. En persons dagliga kaloriintag, oberoende av om det är protein, fett eller kolhydrater avgör om man går upp eller ned i vikt.

Har hört någonstans att glutamin kan bränna fett, är det sant?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-04-22

Kategori: Frågor/Svar

Forskare från Iowa State University har gjort en studie där glutamin efter en måltid bidrog till att förbättra energiåtgången och fettförbränningen. Man observerade det i direkt jämförde med användning av blandade fria aminosyror.

Utvecklingen av biceps har stannat upp. Vad ska jag göra?


Av Skip La Cour

2013-04-23

Kategori: Nyheter

När man tränar biceps, antingen med skivstång, hantlar, kör hammercurl eller använder curlstång, finns det flera viktiga punkter som gör det bättre genom rörelsen.

Ger styrketräning högre testosteronnivå än uthållighetsträning eller är det bara en myt?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-04-25

Kategori: Frågor/Svar

Alla vet att muskler växer i proportion till den koncentration av testosteron som finns i blodet. Forskning har också visat att erfarna byggare kan träna med bättre intensitet och således få en större utsöndring av anabola hormoner, som bygger muskler.

Vilket är bästa sättet att bygga muskler på?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-04-29

Kategori: Frågor/Svar

Trots väldokumenterade fördelar med styrketräning och de metoder man bäst bygger muskler på har det fått lite uppmärksamhet. Det har tidigare inte prioriterats inom forskningen men det börjar vända nu.