Kontrollerat fusk kan hjälpa dig i styrketräningen

Av Skip La Cour

2014-08-22

Kategori: Träning

Det man borde sträva efter när man tränar är ett bra riktmärke när det gäller utförande på varje repetition. Vad innebär bra utförande? Man kan säga att detta är när du får en perfekt....

Fausts Gold - insidan av Tysklands dopingmaskin.

Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2014-08-19

Kategori: Träning

Till 1968 slog Västtyskland regelbundet de från Östtyskland. Hur som helst, vid 1972 års OS i Montreal, vann idrottsmän från German Democratic Republic (GDR) 176 medaljer och och slog

Jag gjorde militärpressar idag, jag flyttade upp till en vikt som jag aldrig lyft förut. Jag ville verkligen "ta klivet upp" och det gjorde jag. Jag lyckades få fyra repetitioner på alla tre seten. Jag märkte dock att jag faktiskt böjde på ryggen. Det kändes som jag hade kontroll över vikten och kroppen under hela setet och jag fick inte ont på något sätt. Jag vill veta om det är okej eller om jag ska minska på vikten?

Av Skip La Cour

2014-04-22

Kategori: Träning

Bra för dig! När jag också ställer höga krav på mig själv och utmanar mig att lyfta en tung vikt så vill också ryggen göra precis som det som hände dig. Därför vet jag av egna....

Konditionsträning som är bäst för dig

Av Skip La Cour

2013-01-02

Kategori: Träning

Konditionsträning för att bränna fett handlar om att äta färre kalorier än du gör av med varje dag. Om ditt mål är att bränna 300 kalorier så spelar det kort sagt egentligen ingen roll om du konditionstränar kortare, längre, hårdare eller måttligt hårt.

Jag har en fråga om marklyft. Det är en övning jag inte “känner” i någon speciell muskelgrupp. Gör jag den fel? Måste jag ändra tekniken? Är det det någon idé att ha marklyft med i prog

Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-12-20

Kategori: Träning

Många bodybuilders undviker marklyft eftersom den inte isolerar någon speciell muskelgrupp. Och medan styrkeexperter tycker att knäböj är kung över alla styrketräningsövningar,

Jag började styrketräna för några månader sedan och en sida är starkare än den andra. Finns det några övningar eller något annat jag kan göra för att snabba på den svaga sidan?

Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-12-14

Kategori: Träning

Använd hantlar istället för skivstänger det kommer att vara till hjälp för att rätta till muskelbalansen och faktiskt också göra dig till en allmänt starkare kroppsbyggare. När du lyfter med hantlar har du kontroll över vikten

Hur vet jag om jag övertränar och hur kan jag förebygga det?

Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-12-03

Kategori: Träning

Detta problem plågar fortfarande elitidrottsmän och bodybuilders och de mest teknologiskt avancerade tränarna över världen i alla sorters sporter. Överträning är i grunden angiven som en omöjlighet att kunna återhämta sig från en given träningsansträngning.

Hur många kroppsdelar tränar du per dag och varför?

Av Jeff Willet

2012-11-27

Kategori: Träning

Jag gillar inte att träna mer än två större muskelgrupper per dag och det finns några orsaker till detta. Jag tränar med Max–OT. Med detta menas att jag måste dra ut maximalt med kraft i varje repetition och set

Alltid funderat på intensitet vad betyder det ordet på enkelt språk?

Av Paul Delia

2012-11-23

Kategori: Träning

Kan säga att intensitet är det som skiljer dem som gör måttliga ökningar under åren de tränar mot de som gör enorma ökningar år in och år ut.

Om du vill ge några korta grundläggande tips om hur man ska lyfta vikterna och hur man ska tänka vore det jättesnällt. Gärna för biceps om det går bra?

Av Jeff Willet

2012-11-22

Kategori: Träning

Om vi tar biceps så har du här några saker du kan tänka på:

1. Se till att du har armbågarna in efter kroppen under hela övningen.

2. Se till att du skapar en fin så kallad båge under hela rörelsen istället för att förminska den till ett V hela vägen upp och ner.

Varför man inte skall träna konditionsträning på tom mage

Av Paul Delia

2012-11-21

Kategori: Träning

“Konditionsträna på tom mage för bästa resultat”. Under många år så var det här det tips man gav och det accepterades; när det handlar om bodybuilding så är det inte så många regler som passar för den stora massan och de vanliga råden när det gäller kost, fettförbränning, styrketräning.

Tips för bra magmuskulatur

Av Skip La Cour

2012-11-20

Kategori: Träning

Att få en smärt och muskulös mage handlar egentligen om fettförbränning. Du kan göra tusentals situps men det får inte väck fettet kring magen, det går inte att punktförbränna på det sättet.

Kondition under viloveckan?

Av Jeff Willet

2012-10-23

Kategori: Träning

För er som tränar efter Max-OT vet att det är inlagt en träningsfri vecka efter cirka 8-10 veckor. Den schemalegda veckan är viktig för återhämtningen. Det är bra för de långsitkiga resultaten att få fysisk och psykisk återhämtning.

Hur får man magmuskler på bästa sätt?

Av Paul Delia

2012-10-20

Kategori: Träning

Det är egentligen ingen hemlighet hur man bygger bra magmuskler och det är inte jättesvårt. Det enda man kan säga är att det krävs hårt arbete och disciplin. Det är ett hårt arbete eftersom magmusklerna inte är roliga att träna. Magmusklerna är ur träningsperspektiv inga "egomuskler".

Manipulera naturligt förekommande hormoner

Av Dana Bushell

2012-07-31

Kategori: Träning

Ett viktigt steg som var och en som styrketränar kan göra är att göra upp en plan för att förbättra kroppen och förstå hur viktigt det är att kontrollera kroppens hormoner. Det är om möjligt lika viktigt, som själva träningen, att lära sig hur man ska tillämpa kunskap om hur hormoner påverkar kroppen. Om du lyckas med det och kan öka dina nuvarande nivåer kommer du till en helt ny nivå av storlek och styrkeökningar.