Jag vet att du inte tycker flys är nödvändigt för maximal utveckling av bröst, men jag har läst i tidningar (många) att de är bra. Jag får alltid bra pump i slutet av bröstpasset med några set flys. Ska jag skippa flys helt i träningen?


Av Jeff Willet

2013-09-19

Kategori: Frågor/Svar

Du måste förstå att "pump" inte har något samband med att bygga muskler. Att skapa belastning är det som är viktigt och flys är inte den bästa övningen för att få belastning på muskeln.

Finns det några skillnader mellan män och kvinnor och hur de bränner underhudsfett?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-09-13

Kategori: Frågor/Svar

Det pågår forskning som visar skillnaderna mellan män och kvinnor och hur de bränner underhudsfett. Viss forskning tyder på att kvinnor använder mer underhudsfett under konditionsträning än vad man gör av med. Det finns en studie som undersökt skillnaderna mellan män och kvinnor och deras förbränning av underhudsfett.

När är det dags att öka vikten på en viss övning?


Av Jeff Willet

2013-09-13

Kategori: Frågor/Svar

När jag tränar så tränar jag med 4-6 repetitioner som i Max-OT. Då väljer jag en vikt jag klarar av att på egen hand klara åtminstone 4 repetitioner, men inte mer än sex reps. När jag kommer till den gränsen då 6 repetitioner känns lätt så ökar jag helt enkelt vikten.

Fungerar Max-OT lika bra för kvinnor som för män?


Av Jeff Willet

2013-09-04

Kategori: Frågor/Svar

Den här frågan har jag fått många gånger under årens lopp. Och det korta svaret skulle vara Ja, det fungerar lika bra. Alla bör träna på....

Varför ska man då och då använda sig av en Z-curlstång när man tränar biceps?


Av Skip La Cour

2013-09-02

Kategori: Frågor/Svar

Z-stång (eller curlstång) som vissa kallar den) är en bra övning för att stimulera biceps. Varje gång du ändrar vinkeln eller positionen i en curlövning så ändrar du lite grann på hur biceps stimuleras.

Har tränat magen före viktiga övningar såsom marklyft och knäböj, men nu har styrkan minskat på dessa övningar. Kan det finnas ett samband?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2013-08-29

Kategori: Frågor/Svar

Vissa tränar magen innan resten av träningspasset, eftersom det kanske inte blir av sedan i slutet på passet. Vissa instruktörer tycker också att man kan använda det som uppvärmning av coreområdet. Nu tycker jag kanske inte att magträning är bäst att köra först i passet.