Leptin och dess roll för att bränna fett


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-10-24

Kategori: Forskning

Kroppen strävar att behålla så konstant vikt som möjligt genom utsöndra en kemikalier från fettcellerna kallad leptin. När du frossar, så utsöndrar dina fettceller lepting, vilket dämpar din aptit och ökar metabolismen. Feta människor är resistenta för lepting, så kemikalien byggs upp i blodet till onormala nivåer.

Kondition under viloveckan?


Av Jeff Willet

2012-10-23

Kategori: Träning

För er som tränar efter Max-OT vet att det är inlagt en träningsfri vecka efter cirka 8-10 veckor. Den schemalegda veckan är viktig för återhämtningen. Det är bra för de långsitkiga resultaten att få fysisk och psykisk återhämtning.

Olivolja och fettförbränning


Av AST Sports Science

2012-10-22

Kategori: Forskning

Mer och mer forskning visar att vissa fetter faktiskt kan bidra till fettförbränning. Viss intressant forskning som publicerats under de senaste åren har tagit upp olivoljans unika egenskaper. Forskarna har kommit fram till att olivolja stimulerar UP (uncoupling proteins) i mitokondrian (där fettet bränns i cellerna).

Måste de som är mer vältränade träna hårdare än nybörjare för att bygga muskler?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-10-21

Kategori: Frågor/Svar

För att besvara din fråga med ett ord, absolut.  För att ge dig en förklaring så låt mig berätta om vad vetenskapsmän från Arizona kommit fram till. Dessa forskare undersökte 140 styrketräningsstudier för att få in en inblick i skillnaderna mellan nybörjare och erfarna personer som lyfter skrot.

Hur får man magmuskler på bästa sätt?


Av Paul Delia

2012-10-20

Kategori: Träning

Det är egentligen ingen hemlighet hur man bygger bra magmuskler och det är inte jättesvårt. Det enda man kan säga är att det krävs hårt arbete och disciplin. Det är ett hårt arbete eftersom magmusklerna inte är roliga att träna. Magmusklerna är ur träningsperspektiv inga "egomuskler".

Öka vikten gradvis och få gradvisa ökningar


Av Jeff Willet

2012-10-19

Kategori: Artiklar

De flesta vet att grunderna inom Max-OT är att skapa gradvis ökad belastning på musklerna, för att få kontuintet i muskeltillväxten. Men hur mycket vikt bör man öka med på en övning och när bör man göra det? Det finns faktiskt ingen magisk formula man kan gå efter, men det finns några riktlinjer som man kan följa för att kunna bygga maximalt med...