När borde jag vila från träningen? Jag vet att jag borde göra det då och då, men det jag inbillar mig att jag kommer förlora muskelmassa.


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-11-06

Kategori: Frågor/Svar

Det är tufft att övertyga de flesta människor som älskar att träna att de faktiskt skulle få bättre resultat om de tog ett planerat avbrott från träningen. Strategiska inplanerad vila från hård styrketräning kommer faktiskt förbättra muskeltillväxten. Den stora frågan är då när man ska vila?

Om jag tränar efter Max-OT kan det då påverka uthålligheten i musklerna?


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-11-05

Kategori: Frågor/Svar

Jag har förstått att de flesta böcker skrivna för styrka och kondition uppmanar uthållighetsidrottare att använda lättare vikter och köra oändligt antal repetitioner för att skapa bättre muskeluthållighet. Det finns två problem med detta tillvägagångssätt.

Frukt kan förhindra att muskler bryts ner.


Av AST Sports Science

2012-11-03

Kategori: Forskning

En rapport från Cell Metabolism visar att äppelskal kan förebygga att muskler inte bryts ned på grund av sjukdom eller åldrande. Forskare har hittat ett naturligt ämne som kan göra susen. Upptäckterna är publicerade i Cell Metabolism, där man redogör för att ett ämne i äpplets skal är bra på att motverka den muskelförtvining som vid någon tidpunkt påverkar nästan alla.

CLA bidrar till mindre hunger när du bantar


Av AST Sports Science

2012-11-02

Kategori: Forskning

CLA (Conjugated linoleic acid) är ett ämne som i många djur- och människostudier visat sig kunna förbättra kroppen genom att behålla muskelmassan och förbättra fettförbränningen. CLA är också en kraftfull antioxidant som kan skydda mot olika former av cancer.

Om man fokuserar på den muskel man tränar, hjälper det då till så att den växer mer?


Av Paul Delia

2012-11-01

Kategori: Frågor/Svar

Nästan varenda erfaren kroppsbyggare skulle hålla med om att mentalt fokus på den muskel man tränar ger bättre resultat. Ju mer du fokuserar på den muskel du tränar, desto bättre kommer resultaten att bli.

Vassleprotein och blodsockret


Av Paul Cribb Ph.D. CSCS.

2012-10-31

Kategori: Forskning

Resultaten av en studie utförd vid Lunds Universitet i Sverige visar att vassleprotein som avslutning på en måltid kan påverka blodsockret till det bättre under dagen.